INTEGRACJA BILATERALNA


Co m.in. sprawia,
że ciało „słuchała”
kilku poleceń jednocześnie
bez problemu?

 

INTEGRACJA BILATERALNA TO…

 

…umiejętność koordynowania ruchów poszczególnych części ciała; czyli, jest to koordynowanie ruchów stron ciała : prawo – lewo; góra – dół, przód – tył. Jeżeli jedną ręką piszemy, a w drugiej trzymamy komórkę – i nie stanowi to dla nas problemu – to nie mamy kłopotów z integracją bilateralną. Jeżeli dziecko np. trzyma w jednej ręce klocek i chcąc chwycić drugą ręką inny przedmiot ten klocek upuszcza, lub pisząc w zeszycie nie może odwrócić jednocześnie kartki w książce, z której przepisuje– to należy sprawdzić poziom Jego integracji bilateralnej. Zaburzona – pogarsza koncentrację uwagi oraz… samoocenę.

Prawidłowe odczuwanie schematu własnego ciała jest podstawą naszego sprawnego funkcjonowania – nauki, umiejętności jazdy na rowerze i prowadzenia samochodu, jazdy na nartach i gotowania obiadu,………….

 

 

ZABURZONA INTEGRACJA BILATERALNA jest często przyczyną:

  • specyficznych trudności w nauce,
  • trudności emocjonalnych,
  • braku sukcesów, pomimo dobrego poziomu poznawczego

 

Co daje prawidłowa INTEGRACJA BILATERALNA?

  1. prawidłowe odczuwanie schematu własnego ciała, kontrola postawy
  2. umiejętność koordynacji ruchów różnych części ciała,
  3. współpraca ciała w obrębie góra – dół, prawo – lewo, przód – tył
  4. poczucie kierunku
  5. dobra współpracy lewej półkuli mózgu z prawą półkulą,
  6. umiejętność przekraczania linii środowej ciała,
  7. dobra równowaga, zarówno statyczna jak i dynamiczna,
  8. wielozadaniowość i automatyzacja ruchu,
  9. dobra pamięć sekwencyjna i planowanie ruchu
  10. automatyzacja ruchów
  11. prawidłowe działanie funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi i pamięci
  12. adekwatna pewność siebie, poczucie własnej wartości i motywacji.
[pobierz] 2.7 MB integracja-bilateralna-a-trudnosci-w-nauce

TRUDNOSCI W NAUCE a Integracja Bilateralna